Мінветеранів інформує!
Міністерство у справах ветеранів України в межах компетенції надає роз’яснення стосовно витрат, пов’язаних з купівлею, оформленням права власності на житло та сплатою передбачених законодавством податків і зборів (обов’язкових платежів) при призначенні та використанні грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення (далі – грошова компенсація) згідно з постановами Кабінету Міністрів України від 19.10.2016 № 719 “Питання забезпечення житлом деяких категорій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а також членів їх сімей” (далі – постанова № 719), від 18.04.2018 № 280 “Питання забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України” (далі – постанова № 280) та від 28.03.2018 № 214 “Питання забезпечення житлом деяких категорій осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей” (далі – постанова № 214). Відповідно до пункту 19 Порядку виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення деяким категоріям осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а також членів їх сімей,затвердженого постановою № 719 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 11.08.2021 № 846) (далі – Порядок виплати № 719), пункту 17 Порядку виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, затвердженого постановою № 280 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 11.08.2021 № 844) (далі – Порядок виплати № 280), та пункту 19 Порядку виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для деяких категорій осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей, затвердженого постановою № 214 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 21.07.2021 № 811) (далі – Порядок виплати № 214), визначено формулу, за якою розраховується розмір грошової компенсації. Однією із складових формули є “ПЗ” – витрати (гривень), пов’язані з купівлею, оформленням права власності на житло та сплатою передбачених законодавством податків і зборів, розмір яких не перевищує 3 відсотки розміру грошової компенсації. Визначення розміру грошової компенсації належить виключно до повноважень комісії щодо розгляду заяв про призначення грошової компенсації згідно пунктів 6 Порядку виплати № 719 і Порядку виплати № 214 та пункту 5 Порядку виплати № 280.
Одночасно інформуємо, що відповідно до частини першої статті 657 Цивільного кодексу України визначено, що договір купівлі-продажу земельної ділянки, єдиного майнового комплексу, житлового будинку (квартири) або іншого нерухомого майна укладається у письмовій формі і підлягає нотаріальному посвідченню, крім договорів купівлі-продажу майна, що перебуває в податковій заставі. Частиною першою статті 19 Закону України “Про нотаріат” передбачено, що за вчинення нотаріальних дій державні нотаріуси справляють державне мито у розмірах, встановлених чинним законодавством. Відповідно до частини першої статті 31 цього Закону приватні нотаріуси за вчинення нотаріальних дій справляють плату, розмір якої визначається за домовленістю між нотаріусом та фізичною або юридичною особою. Державне мито за посвідчення операції з нерухомістю сплачується відповідно до Декрету Кабінету Міністрів України “Про державне мито” від 21.01.1993 № 7-93. Зокрема, ставка державного мита за нотаріальні дії, вчинювані державними нотаріальними конторами і виконавчими комітетами сільських, селищних, міських Рад народних депутатів за посвідчення договорів відчуження житлових будинків, квартир, кімнат, дач, садових будинків, гаражів, а також інших об’єктів нерухомого майна, які перебувають у власності громадянина, що здійснює таке відчуження, в розмірі 1 % суми договору. Особи з інвалідністю внаслідок Другої світової війни та сім’ї воїнів (партизанів), які загинули чи пропали безвісти, і прирівняні до них у встановленому порядку особи та особи з інвалідністю I та II груп звільняються від сплати державного мита. Учасники бойових дій не звільняються від сплати державного мита. При цьому, згідно з абзацом другим пункту 2 розділу ІІ Інструкції про порядок обчислення та справляння державного мита, затвердженої наказом Мінфіну від 07.07.2012 № 811, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 20.09.2012 за № 1623/21935, державне мито за угодами, за якими одна сторона звільняється від сплати державного мита, сплачується другою стороною, яка не звільнена від сплати державного мита, або пропорційно за домовленістю сторін. Згідно з Законом України “Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування” фізичним особами, які придбавають нерухоме майно, необхідно сплатити збір на обов’язкове державне пенсійне страхування 1 відсоток від вартості нерухомого майна, зазначена в договорі купівлі-продажу такого майна. Водночас підпунктами “в” та “г” пункту 152 Порядку сплати збору на обов’язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.1998 № 1740, визначено, що збір на обов’язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі нерухомого майна не сплачується, якщо: особа придбаває житло вперше, що підтверджується заявою фізичної особи про те, що вона не має та не набувала права власності на житло (в тому числі не приватизовувала, не успадковувала, не отримувала у дар, не купувала, зокрема як частку в спільному майні подружжя), та відомостями з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі – Державний реєстр прав) (з урахуванням відомостей з невід’ємної архівної складової частини цього Реєстру про набуття, зміну і припинення речових прав на нерухоме майно, про внесені зміни до відповідних записів Державного реєстру прав) про відсутність зареєстрованих за такою особою прав власності на житло, а також даними про невикористання житлових чеків для приватизації або використання 3 їх для приватизації частки майна державних підприємств і земельного фонду. Документом, що підтверджує невикористання житлових чеків для приватизації державного житлового фонду, є довідки з місць проживання (після 1992 року); особа перебуває у черзі на одержання житла, що підтверджується документом, виданим органом, до компетенції якого належить ведення обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов. Крім цього, згідно з статтею 34 Закону України “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень” справляється плата (адміністративний збір) за проведення реєстраційних дій та за надання інформації з Державного реєстру прав. Тобто, якщо попередньо не можливо встановити суму коштів, яка необхідна для оформлення права власності на житло, розмір таких витрат під час розрахунку розміру грошової компенсації може становити не більше 3 відсотків розміру грошової компенсації. Звертаємо увагу, що відповідно до пунктів 40–41 Порядку виплати № 719 та Порядку виплати № 214 та пунктів 36–37 Порядку виплати № 280 кошти грошової компенсації можуть бути використані на відшкодування витрат, пов’язаних з купівлею, оформленням права власності на житло, земельну ділянку, на якій розташований житловий будинок, та сплатою передбачених законом податків ізборів, що обов’язково зазначається в договорі купівлі-продажу житла (далі – договір). Забороняється використання коштів грошової компенсації на оплату посередницьких послуг. Уповноважений банк має право переказувати лише у повному обсязі суму, визначену в договорі, і не має права переказувати суму частинами, крім витрат, пов’язаних із купівлею, оформленням права власності на житло, земельну ділянку, на якій розташований житловий будинок, та сплатою передбачених законом податків і зборів. Отже, кошти, передбачені на витрати, пов’язані з купівлею житла, оформленням права власності на житло та сплатою передбачених законодавством податків і зборів (обов’язкових платежів), можуть бути в повному обсязі використані виключно на вказані цілі, про що зазначається в договорі із зазначенням рахунків, на які перераховуються кошти. Просимо невідкладно довести вищевикладене до відома відповідних місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування та місцевих органів виконавчої влади, які реалізують бюджетні програми відповідно до вищезазначених постанов.